Усі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещасна родина нещаслива по-своєму…
Сучасний підхід до освіти передбачає не тільки навчання, але й виховання школярів. Один з важливих аспектів виховання дітей — сімейне виховання. Існують навчальні дисципліни, які піднімають ці проблеми та акцентують на них увагу школярів. Це, перш за все, курси української та зарубіжної літератури та інтегрований курс «Література».
Література — це відображення життя. З самого раннього віку діти чують казки, оповідання. Потім починають самі читати книги. Дуже важливо, щоб вони читали потрібні, корисні книги. У багатьох творах піднімається тема родини, взаємовідносин між дітьми та батьками. Що в цьому напрямку пропонує нашим дітям школа?
В українських школах існують класи з російською та українською мовами навчання. Абсолютно в усіх класах викладається українська література. Крім того, в класах з українською мовою навчання викладається курс «Зарубіжна література», а в класах з російською — «Література. Інтегрований курс». Твори цих курсів дещо відрізняються один від одного. Проаналізуємо всі ці навчальні дисципліни та знайдемо ті літературні твори, які відбивають тематику родини.
Українська література
Курс української літератури однаковий для класів з українською та російською мовою навчання. Аналіз програми цього курсу показав, що в 5 класі нема жодного твору, присвяченого темі родини.
6 клас
У 6 класі вивчається оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник». Хлопчик Федько — веселий та спроможний на всілякі витівки — постійно опиняється в неприємних ситуаціях. Батьки, не намагаючись зрозуміти сина, лають його та б’ють. Одного разу Федько рятує свого друга та бере на себе його провину. На той момент Федько був дуже хворий, але батьки не звертають на це уваги, жорстоко карають його, замість того, щоб лікувати. В результаті Федько помирає. Гадаю, зайвим буде говорити, що такі стосунки неприпустимі в родині. Це єдиний твір про сім’ю в 6 класі.
7 клас
Повість Івана Франка «Захар Беркут» торкається питань сім’ї, а точніше — теми батьківської самопожертви. І хоча це не провідна тема твору, але їй відведено не останнє місце.
У повісті «Русалонька із 7-В, або прокляття роду Кулаківських» Марини Павленко тема сім’ї — головна. У творі простежується історія одного роду. Але позитивних прикладів серед сімей цього роду немає. Авторка показала усілякого роду розлади у відношеннях між подружжями, чаклунство та прокляття. Усе це супроводжується численними смертями. Особливо хочеться звернути увагу на те, що знімає реально існуюче прокляття роду Кулаківських дівчинка-підліток, Софія із 7-В, яка навчилася у чарівний спосіб переміщуватися у часі та моделювати дійсність за своїм розумінням. Чи варто казати про непотрібність вивчення такого твору в школі?
8 клас
П’єса Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» показує сім’ю Герасима Калитки, який в погоні за грошима не звертає уваги ні на жінку, ні на єдиного сина.
Неоднозначний твір Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути» присвячений проблемі підлітків, їх особистісному становленню. На сцену виведено чотири підлітки разом з їх сім’ями. У творі чітко простежується вплив родини на характер дитини, на становлення її життєвої позиції.
9 клас
П’єса Івана Котляревського «Наталка Полтавка» розказує про те, як мати намагалася віддати дочку заміж за нелюба. Більш за все привертають увагу слова матері, яка злякалася покарань від впливових осіб та вирішила відкупитися від неприємностей дочкою: «…Наталку, про мене, зв’яжіте і до вінця ведіте».
Теплі сімейні стосунки показані у творі Григорія Квитки-Основ’яненка «Маруся». У центрі уваги — історія родини Наума, який разом із жінкою довгі роки молився про дитину. Довгоочікувана дочка Маруся зросла у любові та слухняності батькам і Богу.
Повість Миколи Гоголя Тарас Бульба показує відсутність сімейного щастя та гармонії у родині Тараса. Стосунки між чоловіком і жінкою — це повне, бездумне підкорення жінки владі чоловіка, яка межує з деспотією. Між молодшим сином та батьком панує непорозуміння, яке й приводить до вбивства сина власним батьком.
Повість Марка Вовчка «Інститутка» розповідає історію деспотичної, не по-жіночі жорстокої, безглуздої дівчини Устини. Для неї нема нічого святого, окрім її бажань. Ні про яку сімейну ідилію нема й мови.
Яскравим антиприкладом родини є твір Івана Нечуй-Левицького «Кайдашева сім’я». Три родини, рідні між собою, постійно сваряться, ненавидять одна одну, б’ються. У цій атмосфері безладдя та злоби зростають діти.
10 клас
У програмі 10 класу є твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». У ньому описується історія деяких родин і лише одна із родин благополучна, подружжя живе в мирі та злагоді. Головний герой роману — Чіпка — ненавидить своїх батьків і свою злобу зганяє на матері: «Чіпка не любив матері, був лютий на неї, міг би — очі б їй видрав…». Уже дорослий, він дозволяє собі не лише називати матір брудними словами, але й піднімати на неї руку.
Оповідання Бориса Грінченка «Каторжна» переносить казковий сюжет про мачуху та падчерку в реальний світ. Героїня оповідання — дівчина Докія — усе життя знала лише тяжку роботу, биття мачухи та знущання постійно п’яного батька. Стосунки в сім’ї показані як суцільний жах, який припиняється лише зі смертю Докії, каторжної.
Ще один твір про неблагодійні сім’ї — «Земля» Ольги Кобилянської. У повісті показано дві українські родини, але їх не можна назвати щасливими.
11 клас
У 11 класі діти знайомляться з двома оповіданнями Юрія Яновського — «Шаланди в морі» та «Дитинство». «Шаланди в морі» — зворушлива історія про відданість чоловіка та жінки, про скорботи сімейного життя та вміння їх долати. «Дитинство» — це світлі, добрі спогади хлопчика Данилки про своє дитинство, про батьківську любов та дідусеву турботу.
Новела Валерія Шевчука «Дім на горі» оповідає про життя чотирьох поколінь, які живуть в одному й тому самому будинку. Жодна родина в цьому будинку не була щаслива, у жінок не було долі, вони не одружувалися, народжуючи дітей від випадкових захожих чоловіків.
Підводячи підсумки щодо програми «Українська література», звернемо увагу, що з 450 навчальних годин (з 5 по 11 клас) родинній темі присвячено 43 години; із них 11 годин діти вивчають твори, в яких показано, якою повинна бути справжня родина. Якщо перевести не відсотки, то із 100% годин української літератури лише 2,4% присвячені прикладам сімей і 7,1% — антиприкладам.
Зарубіжна література (для класів з українською мовою навчання)
В нашому регіоні переважають класи з українською мовою навчання. Подивимось, які твори про сім’ю читають діти з 5 по 11 клас на уроках зарубіжної літератури.
5 клас
У 5 класі вивчається казка Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка». У головного героя — Хлопчика-Зірки — було дві родини: одна прийомна, яка зростила та виховала його як рідного сина, і друга рідна, яка дуже любила його. Обидві родини можна наводити дітям як приклад для наслідування.
Зовсім інша родина показана у казці братів Грим «Пані Метелиця». Це казка про вічну ненависть мачухи до своєї падчерки.
Важко назвати сімейними ті стосунки, які склалися у сироти Полліанни з її рідною тіткою Поллі (Елеонор Портер «Полліанна»). Холодність та черствість тітки зникають лише наприкінці роману, і це — заслуга самої Полліанни.
6 клас
В 6 класі вивчається усього один твір, присвячений темі родини. Про нього хочеться сказати окремо. Більш яскравого прикладу антиродини, спотворення усіх сімейних цінностей немає в шкільних програмах з жодної дисципліни. Повість австрійської письменниці Кристине Нестлінгер «Конрад, або дитина з бляшанки» розповідає про штучну дитину. Деяка пані Бартолотті отримає поштою разом з іншими товарами бляшанку з маленьким огидним гномом усередині. Поливаючи гнома спеціальною рідиною, згідно інструкції, вона отримує семилітнього хлопчика — готового сина.
Це остання удосконалена модель дитини, яку не треба виховувати, тому що він вже навчений та вихований так, що його поведінку можна назвати зразковою. Зауважимо, що пані Бартолотті, новоявлена мати, поводиться просто аморально за всіма напрямками: неохайна, неорганізована, вона палить, не вміє вести господарські справи, живе з таким самим за характером співмешканцем. Цей приятель пані Бартолотті, на відміну від неї самої, хоче мати одразу дорослого сина. Але проблема в тому, що дитина дуже ввічлива та вихована і стає постійним докором своїм батькам. Наприкінці твори настає загальна гармонія: сусідська дівчина перевиховує Конрада, робить його неслухняним, вчить брехати, коли треба. І ось такого сина пані Бартолотті з радістю приймає як рідного. Це дуже скорочений зміст повісті.
7 клас
Два твори, протилежні за своїм підходом у відношеннях діти-батьки — Олександр Грін «Пурпурові вітрила» та Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». В «Пурпурових вітрилах» показано, як моряк Лонгрен після смерті своєї дружини піклувався про єдину дочку Асоль та присвятив їй усе своє життя. Мати дівчинки, доки була жива, також дбайливо виховувала Асоль та була вірною своєму чоловіку. В оповідання «Останній дюйм» ситуація протилежна: дружина йде від свого чоловіка Бена та залишає йому малого сина Деві. Батько, як і мати, ніяк не турбується про сина, і він росте похмурим та замкненим.
8 клас
Починаючи з 8 класу з програми зникають твори, в яких показані благополучні родини.
У 8 класі діти вивчають трагедію Уільяма Шекспіра «Ромео та Джульєтта». У результаті ворожнечі двох родин, діти залишаються без уваги та розуміння з боку батьків, що приводить до їх загибелі.
Менш відомий твір «Буба» польської письменниці Барбари Космовської. Це повість про дівчину, яка абсолютно не потрібна своїм батькам. Вони й ім’я її забули та звуть її, як і всі, за прізвиськом — Буба.
Ще одна повість про антиродину — «Коли відпочи янголи» російської письменниці Марини Аромштам. Шестирічна дівчинка Аліна одинока і вдома, і в школі, доки її мати влаштовує своє невдале особисте життя.
9 клас
В 9 класі діти знайомляться з романом Олександра Пушкіна «Євген Онєгін». Пригадаємо, що говорить автор про сім’ю, в якій виховувалася Тетяна Ларіна. Ось про її матір:
…Но, не спросясь ее совета,
Девицу повезли к венцу.
И, чтоб ее рассеять горе,
Разумный муж уехал вскоре…
…Она меж делом и досугом
Открыла тайну, как супругом
Самодержавно управлять,
И все тогда пошло на стать…
Відношення між чоловіком та жінкою описані дуже лаконічно:
Но муж любил ее сердечно,
В ее затеи не входил,
Во всем ей веровал беспечно,
А сам в халате ел и пил;
Покойно жизнь его катилась…
Якщо ж звернутися до сім’ї Тетяни, то пригадаємо слова самої героїні:
…Неосторожно,
Быть может, поступила я:
Меня с слезами заклинаний
Молила мать; для бедной Тани
Все были жребии равны…
Я вышла замуж…
Поведінка Тетяни, її чесність та вірність — чудовий приклад для наслідування, але навряд чи її сімейне життя можна назвати щасливою.
Оноре де Бальзак «Гобсек» — повість про подружню невірність та постійні інтриги.
Ще одна антиродина — родина Хельмерів з п’єси «Ляльковий дім» норвезького драматурга Генріка Ібсена. Вже маючи трьох дітей, Нора раптом розуміє, що чоловік не кохає її і не цінує і що вона сама не є особистістю. Бажаючи знайти саму себе в цьому світі, вона йде з дому назавжди, залишаючи чоловіку та няні своїх маленьких дітей, наймолодшому з яких — трохи більше року.
У повісті Рея Бредбері «451 за Фаренгейтом» показане родинне життя Гая Монтега, яка закінчується зрадою дружини.
10 клас
Програма 10 класу починається з вивчення роману Фредеріка Стендаля «Червоне та чорне». Головній герой — син теслі Жюльєн Сорель — абсолютно безпринципна людина, яка заради своєї кар’єри руйнує чужі родини.
У романі Льва Толстого «Ганна Кареніна» на перший план виходять дві родини: Облонських та Кареніних. В обох сім’ях — відсутність любові та розуміння між подружжям і, як наслідок, зрада. Це головна тема роману.
11 клас
В 11 класі немає жодного твору, присвяченого темі родини.
Підводячи підсумки з аналізу програми «Зарубіжна література», зазначимо, що з 389 навчальних годин (з 5 по 11 клас) сімейній темі присвячено 38 годин; з них усього 4 години діти вивчають твори, в яких показано, якою повинна бути справжня родина. Якщо узяти у відсотковому відношенні, то зі 100% годин зарубіжної літератури усього 1% присвячений прикладам сімей і 8,7% — антиприкладам.
Інтегрований курс «Література»
Твори інтегрованого курсу «Література» багато в чому співпадають з курсом «Зарубіжна література». Тому просто проглянемо три слайди з назвами творів та авторів та переконаємося, що ситуація суттєво не змінюється. Починаючи з 9 класу приклади справжніх сімей зникають зовсім.
Підводячи підсумки з аналізу програми «Література. Інтегрований курс», відзначимо, що з 396 навчальних годин (з 5 по 11 клас) сімейній тематиці присвячені 54 години; з них 14 годин діти вивчають твори, в яких показано, якою повинна бути справжня родина. Якщо взяти у відсотковому відношенні, то зі 100% годин інтегрованого курсу «Література» усього 3,5% присвячені прикладам родини і 10% — антприкладам.
Як бачимо, протягом 7 років на уроках літератур дітям розповідають здебільшого про те, якими не повинні бути сім’ї. Але де дітям дізнатися, якими сім’ї повинні бути? Жоден предмет шкільної програми, окрім факультативного курсу «Біблійська історія та християнська етика», цьому не вчить. У такій ситуації заманливо звучить назва ще одного факультативного курсу — «Сімейні цінності».
Програма цього курсу була розроблена в 2012 році. Окрім програми, було розроблено відповідні підручники та зошити. Звернемо увагу на те, що курс розрахований на дітей 8-9 класів (13-14 років). Відзначу, що підручник, як і сама програма, перевантажений термінами та викладками з сімейної психології, які не адаптовані для дітей 13-14 років. Програма розкриває проблеми ідентифікації хлопчиків та дівчат з певною статтю, особливості дошлюбних відношень, містить матеріали з сімейної конфліктології, питання материнства та батьківства. Зауважу, що в темі «Подружня сумісність» дітям пропонується заздалегідь приглядатися до свого майбутнього супутника, перевіряти, чи сумісні вони за соціально-економічними, загальножиттєвими, а також сексуальними критеріями.
Більш за все в програмі обурює останній розділ — «Міцність родини». Розділ складається лише з двох тем: «Сексуальність» та «Культура сексуальних відношень». Виходить, що міцність родини тримається лише на сексуальних відношеннях між подружжям. Нагадаю ще раз: вікова категорія дітей — 13-14 років.
Ми підняли багато проблем сучасних сімей та розуміння самого терміну «сім’я». Виникає питання: як виховувати дітей правильно? Відповідь одна: разом!
Лише при активній взаємодії Церкви, родини та школи ми зможемо впоратися з труднощами нашого часу.
к.ф.н. Ольга Олексіївна Клець